dijous, 23 de novembre de 2006

Profanacions a Figueiro (Baix Minyo, Galícia). Bretolades o rituals satànics?


Creus de làpides tirades, ciris i cendres sobre una d'elles, gallines decapitades, un cap de corder sobre la imatge pètria de Sant Campio i símbols com els tres "6" i la "X" del diable, han marcat el territori de rituals satànics al santuari de Sant Campio, en Figueiró (Tominyo) així com al cementeri parroquial i en muntanyes pròxims, on han aparegut animals sacrificats.Els veïns del lloc preferixen no pronunciar-se, quedar en l'anonimat, reposar els desperfectes i seguir amb la seua vida de sempre. El rector, rector del santuari i canonge, José Luis Portela Trigo, dóna a conèixer aquests fets perquè considera que "estan aflorant sectes satàniques i alguna ramificació pot realitzar aquests actes en Figueiró perquè l'entorn del santuari és un lloc propici".Atribuïx l'actitud del veïnat a què "preferixen callar perquè els resulta dolorós que profanen les sepultures dels seus sers volguts. Si s'identifiquen, se sap que és una acció directa sobre la família del mort".Descriu el "silenci i mutisme absolut" que van seguir als fets ocorreguts en els primers dies d'aquest mes, quan "les creus de les sepultures en terra van aparèixer tirades pel sòl". En aqueix escenari també han aparegut "ciris i cendra sobre una de les tombes", lloc que Portela Trigo assenyala com "l'altar on es va oferir el sacrifici al Maligne".

Màgia negra o africana

Dos dies després, el rector va trobar dues gallines decapitades en un lateral exterior del cementeri. Aquests fets seguixen als succeïts en el mes de novembre de l'any anterior, quan van aparèixer igualment tirades les creus de les tombes a terra, el que "llavors vam atribuir al vent", comenta Portela, indicant que la presència de ciris i cendra (fruit de cremar el que s'ha immolat a Satan) revela el significat del que succeïx: un fet de culte satànic, un sacrifici de màgia negra o africana, deduïx el sacerdot, que també és exorcista autoritzat pel Bisbat.
A l'interior del santuari, al costat de l'altar major, pedra socarrada i el deterioració de la rematada de l'estora, són els vestigis d'un altre ritual amb idèntics elements.
Explica que en aquests cerimonials els animals "se sacrificen per a beure la sang, a semblança del sacrifici de la missa on el sacerdot beu la sang de Crist.
Tot sacrifici satànic és una rèplica del cristià per a convertir-lo en burla", censura, citant el que succeïx el passat estiu, quan una feligresa el va informar de l'aparició d'un cap de corder sagnant, cobrint la faç de la imatge de Sant Campio situada a la capella de la Cera.
"Li vaig dir que tirara el cap al contenidor i netejara bé tot el recinte", va resoldre llavors el sacerdot.

Sectes satàniques

Per a Portela, els autors dels rituals "no han de ser necessàriament de la parròquia o de l'entorn".

Tot li fa pensar que es tracta d'una ramificació d'una secta satànica que ha trobat als voltants del santuari un lloc "propici".
Portela va viure fa anys una experiència personal amb la profanació d'una sepultura d'un familiar, en Salcidos. Els autors "es van encruelir amb el cos que van extraure de la tomba i que va aparèixer amb hematomes".
Expressa que "és una cosa horrible viure aqueixos moments, per la qual cosa no és d'estranyar que la gent preferisca oblidar el que ocorre i que fins i tot senta vergonya que se'l relacione amb un fet així". Recorda com fa uns dos anys, també en el mes de novembre "que en ser el de difunts, es presta mes a aquests actes", la Fonte dos Carreiros va aparèixer rodejada de grans ciris.
José Luis Portela Trigo atribuïx el predomini d'aquests rituals que s'ha acrescut en els últims 4 anys a què "la gent necessita creure. Moltes persones s'han allunyat de la nostra Església i busquen un substitut de Déu".
Prova d'això seria el renaixement d'una superstició que a la zona es manifesta amb el pelegrinatge a un pi mans. "Les persones donen 9 voltes al seu voltant durant nou dies i creuen que així es curen", relata el rector.

Eva González, "Faro de Vigo"